Skip to content

Intampinarea Domnului

January 31, 2011

Precum stim, era în Legea Veche statornicit cuvântul si faptul, mai întâi ca la opt zile orice prunc de parte barbateasca era taiat împrejur (prima lui jertfa deci) si i se punea numele. Asa citim dupa Sfântul Evanghelist Luca: “Când s-au împlinit opt zile, ca sa-L taie împrejur, I-au pus numele Iisus, cum a fost numit de înger, mai înainte de a fi zamislit în sânul si trupul Preacuratei Sale Maici. Iar când s-au împlinit zilele curatirii, dupa Legea lui Moise, L-au adus pe Prunc la Ierusalim, ca sa-L puna înaintea Domnului, precum este scris în Legea Domnului, ca orice întâi-nascut de parte barbateasca sa fie închinat Domnului, si sa dea jertfa, precum s-a zis în Legea Domnului, o pereche de turturele sau doi pui de porumbel. Si iata (în acea a patruzecea zi, când L-au adus pe Mântuitorul la templu), era un om în Ierusalim, cu numele Simeon; si omul acesta era drept si temator de Dumnezeu, asteptând mângâierea lui Israel, si Duhul Sfânt era asupra lui (Duhul Sfânt – mângâietor, luminator, calauzitor, de viata datator, de putere sfânta.

 Mare taina! Sa fii simtitor la prezenta si lucrarea Duhului Sfânt! Caci prin Duhul Sfânt sufletul viaza si prin curatie se înalta, se lumineaza “întru Unimea Treimii, spre sfintenie de taina”, cum adânc graieste Biserica). Si lui i se vestise de catre Duhul Sfânt ca nu va vedea moartea pâna ce nu va vedea pe Hristosul Domnului (vom starui asupra acestui cuvânt la încheiere). Si din îndemnul Duhului a venit el la templu; si când Maria, mama Lui, si Iosif au adus înauntru pe Pruncul Iisus, ca sa faca pentru El dupa obiceiul (rânduiala) Legii, dreptul Simeon L-a primit în brate, a binecuvântat pe Dumnezeu si a zis: “Acum, slobozeste pe robul Tau, Stapâne, dupa cuvântul Tau, în pace, ca vazura ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gatit-o înaintea fetei tuturor popoarelor, Lumina spre descoperire neamurilor si slava poporului Tau Israel. Iar Iosif si mama Lui se mirau de ceea ce se vorbea despre Prunc (auzind ei acest imn ca un psalm rostit de dreptul Iosif, pe care iata, pâna în ziua de astazi, îl intonam, îl rostim în biserica la fiecare vecernie; la slujba de seara, care vesteste dimineata. Pentru ca dreptul Simeon, în seara vietii lui, vestind dimineata Învierii, a rostit acest cuvânt). Si i-a binecuvântat Simeon si a zis catre Maria, mama Lui: “Iata Acesta este pus spre caderea si spre ridicarea multora din Israel si ca un Semn care va stârni împotriviri, si prin sufletul tau va trece sabie, ca sa se descopere gândurile din multe inimi” (Luca 2,21-35).

Deci cu Lumina Duhului Sfânt vestea Simeon despre Mântuitorul Hristos, ca avea sa fie semnul. Semnul semnelor! Nu a zis Mântuitorul oarecând, raspunzând iudeilor care cereau semn: “Neamul acesta cere semn, dar semn nu i se va da decât semnul lui Iona” (Luca 11,29). Caci asa precum Iona proorocul a fost în pântecele chitului trei zile si trei nopti, asa si Fiul Omului, Hristos, va fi în sânul pamântului, prin rastignire si moarte; si a treia zi va învia. Si acesta este si va fi semnul semnelor: Crucea si Învierea! Caci, fara cruce , fara rastignire a raului din lume si a unei lumi vechi totodata, caci drumul întregii existente trece prin cruce. Iar crucea rastigneste de-o data si pacatul si învechitura. Adica si stagnarea, starea pe loc. A sta pe loc, chiar fara sa faci rele, e un pacat, e moarte; caci existenta e viata si suis. “Cel ce sta sa ia aminte sa nu cada” – zice Apostolul. Si în viata duhovniceasca nu e oprire. Este sau cadere, sau înaltare. Si toata creatia sta sub acest semn, al crucii, al rastignirii deci, a unei lumi, ca sa se deschida saltul într-o alta lume, noua. Si oricine ramâne încremenit asa, într-un fel de rutina, într-un fel de amortire, sa ia aminte la orice rugina si la orice apa statuta, generatoare de viermi, de gânganii! Semn! În toata istoria Hristos este un semn! Si numai asa se înalta istoria spre Împaratie, luând aminte la Semnul Hristos, la Crucea si Învierea Lui.

Si mai era acolo o batrâna. Fapt revelator: ca la templu dreptul Simeon venea, în batrânetile lui, cum îi vestise Duhul Domnului, în fiecare zi, si se închina, si odata cu el si o batrâna. Adica din cele doua lumi – si a barbatescului si a femininului. Si aceasta batrâna proorocita Ana, spune Scriptura, doar sapte ani petrecuse de la casatori ei si se savârsise din viata sotul ei. Era acum de 84 de ani si ramasese în curatie sfânta, în post si rugaciune, si zilnic cerceta casa Domnului. Si aceasta Ana, proorocita, fiica lui Fanuel, ajunsa la adânci batrâneti, era vaduva si în curatie. Nu se departa de templu, slujind noaptea si ziua în post si rugacini. “Si venind si ea în acel ceas, lauda pe Dumnezeu si vorbea despre Prunc tuturor celor ce asteptau mântuire în Ierusalim. Si dupa ce au savârsit toate, s-au întors (Iosif si Maria cu Pruncul) în Galileea, în cetatea lor Nazaret. Iar Copilul crestea si se întarea cu duhul, umplându-se de întelepciune, si harul lui Dumnezeu era asupra Lui” (Luca 2, 36-40).

Iubitilor, ne oprim o clipa doar asupra acestui fapt, si anume: ca dreptul Simeon a primit de la Duhul Sfânt înstiintare ca nu va vedea moartea pâna nu va vedea pe Hristosul Domnului. Mare taina. Sa nu vezi moartea pâna ce nu vezi pe Hristosul Domnului, pe Hristos Cel care, de-a dreapta Tatalui înaltat, ne cheama pe noi toti sa fim lânga El, de-a dreapta Tatalui. Ce înseamna aceasta: i s-a daruit sa nu vada moartea pâna ce nu-L va vedea pe Hristos? Facem o legatura. Ce a însemnat Schimbarea la fata? Atunci când apostolii s-au înspaimântat când Mântuitorul le-a spus: “Iata, ne suim în Ierusalim si Fiul Omului va fi dat în mâinile oamenilor pacatosi, care-L vor prinde, lovi, scuipa, batjocori, judeca, osândi, omorâ. Dar a treia zi va învia”. Ei s-au îngrozit: Cum Doamne?! Ba mai mult, Sfântul Petru a zis: “Sa nu ti se întâmple una ca asta!”. “Mergi înapoia Mea, satano!” – i-a spus Mântuitorul. Tu nu stii si te opui rânduielilor lui Dumnezeu. Si atunci, pentru ca ei au intrat în panica, i-a luat Mântuitorul pe Petru, Iacov si Ioan, i-a suit pe muntele Taborului si S-a schimbat la fata. S-au adunat Moisi si Ilie si vorbea Mântuitorul cu Moisi si Ilie despre sfârsitul Lui în Ierusalim, despre crucea, moartea si Învierea Lui. Si Petru, iluminat atunci… când norul Duhului i-a cprins pe toti si erau si ei în slava. Si s-a auzit glasul Parintelui Ceresc: “Acesta este Fiul Meu Cel iubit! Pe Acesta sa-L ascltati!”. Si Petru a spus: “Doamne, bine este noua aici”. Simtea atunci lumina vesniciei. Asa li s-a dat – lui Petru, lui Iacov si lui Ioan – o arvuna a învierii, vazând stralucirea slavei Domnului Hristos, si asa i s-a dat si dreptului Simeon, fagaduinta aceasta, ca nu va vedea moartea pâna nu va vedea pe Hristosul Domnului; si asa oricarui crestin i se da. Sa luam aminte, sa gândim, sa dorim aceasta! Ca e un dar al lui Dumnezeu si numai asta ne scapa de frica mortii. Când dobândesti si tu, asemenea dreptului Simeon, asemenea lui Petru, Iaco, si Ioan, o arvuna a vietii de dincolo, adica a vederii lui Hristos, a simtirii lui Hristos.

Ori de câte ori citim dumnezeiasca Evanghelie, auzim cuvântul Domnului, ori de câte ori ne spovedim si ne împartasim, si ne rugam fierbinte si traim sfintele virtuti (credinta, nadejdea, dragostea, curatia, sfintenia)… Sa ne rugam, si Dumnezeu ne da si noua asemenea arvuna. Auziti, i-a fagaduit ca nu va vedea moartea pâna nu va vedea pe Hristosul Domnului. Fiecare sa ne rugam: Doamne, ajuta-ne sa nu vedem moartea pâna nu vom dobândi simtirea dumnezeirii Tale. Nu numai simtirea trupeasca, ce ne leaga de pamânt si de patimi… Pentru care a spus Dumnezeu lui Moise la rug: “Scoate-ti încaltamintea, pamântul pe care calci este sfânt”. Încaltamintea, adica legatura cu cele pamântesti. …Si înalta-te sa auzi si sa vezi slava lui Dumnezeu. Sa nu uitam acest gând si cuvânt: “Nu va vedea moartea pâna nu va vedea pe Hristosul Domnului”. Tuturor ne este daruit acest har. Iar Maica Domnului… Un cuvânt si pentru dânsa, pentru acest moment. La patruzeci de zile a venit la templu nu numai ca sa închine Pruncul, ci si pentru zilele curatirii. Dar avea nevoie Maica Domnului de curatire? Ea, care fusese vestita de Arhanghelul Gavriil ca “Duhul Domnului va coborâ peste tine, puterea Celui Preaînalt te va umbri”?! Deci Duhul Sfânt coborâse, pregatind vasul ei din care avea sa Se întrupeze Fiul lui Dumnezeu, o sfintise, si pacatul stramosesc se desfiintase. Deci Maica Domnului nu avea nevoie de curatire. Dar a venit sa împlineasca Legea, asa cum Mântuitorul a primit si El botezul lui Ioan, nu pentru ca avea nevoie de botezul pocaintei (“…Lasa acum! Asa se cuvine, sa plinim toata dreptatea”). Deci El a împlinit toata Legea, toata dreptatea, iar Maica Domnului la fel. Si atunci si surorile noastre… Ca auzim ici-colo… Am luat parte la un congres, anul trecut, si frati ai nostri spun ca se ridica femei prin America si prin alte parti: “Pai ce curatire? Daca cineva naste înseamna ca?… Daca Maica Domnului a venit pentru curatire… De ce? Pai zice Psalmistul: “În faradelegi m-am zamislit si întru pacate m-a nascut maica mea”. Toti. Ori daca Maica Domnului a venit pentru curatire, si noi sa nu uitam aceasta rânduiala la patruzeci de zile. Faca Domnul, iubitilor, în aceasta dumnezeiasca Evanghelie si praznic dumnezeiesc, sa învatam mai ales aceste doua daruri: Dreptul Simeon care, mai înainte de a trece prin moarte, a primit pe Pruncul Domnului si L-a privit batrânul fata catre fata pe Hristos. Si Maica Domnului s-a bucurat si ea de ce a vestit proorocul acesta; si a pregatit-o proorocul pentru suferinta ei la cruce (“Caci prin sufletul tau va patrunde sabie”). Din toate sa învatam deopotriva descoperirile lui Dumnezeu, bucuriile pe care ni le da, încercarile pentru care ne pregateste, si asa, neîncetat, sufletul nostru sa cunoasca suisuri “din lumina în lumina, din desavârsire în desavârsire”.

 Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, pentru rugaciunile dreptului Simeon, ale proorocitei Ana si ale maicii Tale, lumineaza acest praznic cu sanatate, pace si mântuire, si ne daruieste lumina spre descoperire neamurilor si slava poporului dreptcredincios. Amin.

Pr.Galeriu

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: