Skip to content

Sf Ioan Casian

February 28, 2011

Sf. Ioan Casian s-a născut în jurul anului 360, cel mai probabil în Scythia Minor (Dobrogea de azi, localitatea de pe Valea Casimcei, jud. Constanța). A primit o formație aleasă în familie. A învățat să scrie și să citească în limba latină și în limba greacă. În jurul anilor 378-380, doritor să cunoască locurile sfinte, pleacă cu Gherman, prietenul său, la Betleem. După un timp merge în Asia Mică, vizitează comunitățile înființate de sfântul Vasile cel Mare și sfântul Ioan Gură de Aur. În 385 ia drumul Nilului, pe urmele marilor pustnici Antonie și Pahomie, cunoscând viața monahală a cenobiților și anahoreților apoi, după șapte ani, se întoarce la Betleem.

În jurul anului 399 se află la Constantinopol. Ioan Gură de Aur, arhiepiscop de Constantinopol, îl hirotonește diacon, în anul 404. În urma intrigilor de la curte, Ioan Gură de Aur este exilat în Munții Caucaz, în Georgia. Ioan Casian, însoțit de prietenul său, pleacă la Roma pentru a cere protecția papei Inocențiu I (401-417). Între timp află că Ioan Gură de Aur a murit (407). Aici s-a împrietenit cu viitorul papă Leon, căruia, în anul 430, i se va adresa cu cuvinte de stimă și de afecțiune, în prefața cărții „De incarnatione”. Este hirotonit preot probabil de către papa.

Ajunge în Galia în anul 415, fiind trimis de către papa pentru a continua creștinarea galilor, începută deja de către sfinții Policarp și Irineu de Lyon. La Marsilia înființează două mănăstiri, una de bărbați și alta de femei: Mănăstirea “Sfântul Victor” și Mănăstirea “Sfântul Salvator”. Organizează viața mănăstirească după modelul mănăstirilor din orient cu adaptările necesare locului. Prin aceasta Casian e un factor de legătură între cultura patristică a răsăritului și cea a apusului. Este considerat unul dintre cei mai mari promotori ai monahismului occidental, deși viață monahală exista în lumea latină și înainte de el.

A combătut învățătura augustiniană despre supremația harului căzând în semipelagianism. A adus mari servicii bisericii prin lupta împotriva nestorianismului și a pelagianismului.

Moare în anul 430. În regiunea Marsiliei e venerat încă din secolul al V-lea ca sfânt la 23 iulie. Biserica Ortodoxă îl sărbătorește la 28 sau 29 februarie.

Se cunosc de la Sf. Ioan Cassian trei mari lucrări: 1. Despre așezămintele cenobiților și despre remediile celor opt păcate principale, cca. 420, 12 cărți; 2. Convorbiri cu părinții, “Colationes patrum”, cca. 428, în 24 de cărți; 3. Despre Întruparea Domnului (De incarnatione Domini contra Nestorium), cca. 430, lucrare apologetică polemică în 7 cărți.

Sf. Ioan Casian a fost un trăitor însuflețit de principiile ascetice creștine și un ostenitor al desăvârșirii în mediul monahal pe care l-a creat. Pentru apus Ioan Cassian a adus inovația patericului, adică disciplina literară în care ideile principale ale vieții monahale sunt îmbrățișate prin convorbiri sau discursuri reale ori imaginare rostite de către părinții de seamă ai mănăstirilor din orient.

sursa:wikipedia

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: