Skip to content

Sfantul Dimitrie – program liturgic

October 24, 2013
​​
Doamne ajuta!
Programul slujbelor pentru sfarsitul saptamanii acesteia este urmatorul:
Sambata 26/10/2013, zi in care il sarbatorim pe Sfantul Mare Mucenic Dimitrie – Izvoratorul de Mir, incepand cu ora 9:45 pana la ora 12:00 in biserica  St John’s Episcopal Church ( Princes Street, Perth, PH2 8LJ) se va savarsi Slujba Acatistului si Sfanta Liturghie in cinstea sfantului.
– Tot sambata dar incepand cu ora 18.00 in biserica din Glasgow se va savarsi Slujba Vecerniei mari impreunata cu Litia in cinstea Sfantului Dimitrie cel Nou – ocrotitorul Bucurestilor.
Duminica incepand cu ora 9:00 in biserica din Glasgow va incepe Slujba Utreniei continuata cu Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie.
Va mai amintim ca duminica dupa Sfanta Liturghie vor avea loc repetitii la cor. Toti cei care doresc sa participle sau sa faca parte din corul bisericii sunt rugati sa ia legatura cu parintele Marcel Oprisan.
Va asteptam cu mult drag si va rugam sa transmiteti tuturor celor care ar putea participa.
Cuvantul saptamanii acesteia este un articol aparut in ziarul Lumina cu titlul:
Intalnirea cu Dumnezeu prin pelerinaj
În Vechiul Testament, sărbătoarea (hag) era prin excelenţă însoţită de pelerinaj. Aşa cum se observă din Ieşire 23:15-17, cele trei sărbători principale ale anului, Azimele, Secerişul şi Culesul, presupun şi “înfăţişări” înaintea Domnului: “De trei ori în an să-Mi prăznuieşti: Să ţii sărbătoarea azimelor. Şapte zile să mănânci azime în timpul lunii lui Aviv cum ţi-am poruncit, căci în acea lună ai ieşit din Egipt; să nu te înfăţişezi înaintea Mea cu mâna goală. Să ţii apoi sărbătoarea secerişului şi a strângerii celor dintâi roade ale tale, pe care le-ai semănat în ţarina ta, şi sărbătoarea strângerii roadelor toamna, când aduni de pe câmp munca ta. De trei ori pe an să se înfăţişeze înaintea Domnului Dumnezeului tău toţi cei de parte bărbătească ai tăi”.

De altfel, ebraicul hag, “sărbătoare”, se înrudeşte cu arabul haj “pelerinaj”. De ce însă această legătură?

Mai întâi, se cuvinte să cercetăm mai îndeaproape versetul 17. Traducând mai aproape de original, el sună: “Să fie văzut (ebr. yera’eh) tot cel de parte bărbătească al tău la faţa (‘el paney) Domnului Iahve”. Varianta paralelă din Ieşire 34:23 are însă o diferenţă semnificativă: în loc de prepoziţia ‘el “la”, “către” (din expresia “la faţa Domnului”), este pus ‘et, marca acuzativului. Cercetătorii consideră că de fapt aşa era textul original. Vocalizarea verbului yera’eh trebuie şi ea înţeleasă altfel, yir’eh, fiindcă, după cum se ştie, vocalele au fost adăugate ulterior textului original, astfel că are întâietate în exegeză forma strict consonantică. Versetul ar fi astfel: “Să vadă tot cel de parte bărbătească al tău faţa Domnului Iahve, Dumnezeul lui Israel”. De aici deducem un element teologic deosebit de important pentru sărbătoarea-pelerinaj: scopul principal nu era simpla prezenţă, “înfăţişare” înaintea Domnului (cum traduce Biblia Sinodală), ci teofania, arătarea lui Dumnezeu. Cel care participa la sărbătoarea cu pelerinaj se întâlnea cu divinitatea, “Îi vedea faţa”, aşa cum se exprimă plastic Scriptura.

O sărbătoare prăznuită la domiciliu nu dădea posibilitatea teofaniei, pentru că Dumnezeu “locuia” în Templul din Ierusalim. La sfinţirea templului lui Solomon, în 3 Regi 8:11-13 se spune: “Şi n-au putut preoţii să stea la slujbă, din pricina norului, căci slava Domnului umpluse templul Domnului. Atunci Solomon a zis: “Domnul a spus că binevoieşte să locuiască în norul cel întunecos. Eu Ţi-am zidit templul pentru locuinţă, în care Tu să petreci în veci””. Deşi Solomon arată că “Cerul şi cerul cerurilor nu Te încap, cu atât mai puţin acest templu pe care l-am zidit numelui Tău” (3 Regi 8:27), totuşi templul devine singurul loc de pe pământ în care omul se întâlneşte cu Dumnezeu: “Ci la locul pe care-l va alege Domnul Dumnezeul vostru din toate seminţiile voastre, ca să-Şi pună numele Său asupra lui, să veniţi să-l cercetaţi. Acolo să aduceţi arderile de tot ale voastre şi jertfele voastre, zeciuielile voastre şi ridicarea mâinilor voastre, făgăduinţele voastre, prinoasele voastre cele de bună voie şi jertfele voastre de pace, pe întâii născuţi ai vitelor voastre mari şi ai vitelor voastre mici; Să mâncaţi acolo înaintea Domnului Dumnezeului vostru şi să vă veseliţi cu familiile voastre pentru toate câte au făcut mâinile voastre şi cu câte v-a binecuvântat Domnul Dumnezeul vostru” (Deuteronom 12:5-7).

continuarea articolului: http://ziarullumina.ro/theologica/intalnirea-cu-dumnezeu-prin-pelerinaj

Parohia ” Intampinarea Domnului ”, Glasgow, G32 9AH;
111 Killin Street.
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: