Skip to content

Porgram liturgic in preajma paraznicului Nasterii Domnului

December 24, 2013
Doamne ajuta,
 
Programul slujbelor pentru perioada marelui praznic al Nasterii Domului este urmatorul:
 
Sambata 21/12/2013 de la ora 17:30 – Spovedanie;
 
Sambata  incepand cu ora 18:00 Slujba Vecerniei Mari impreunata cu Litia pentru Duminica dinaintea Nasterii Domnului;
 
– Dupa slujba parintele mai ramane la biserica pentru cei care vor sa se spovedeasca;
 
Duminica 22/13/2012 incepand cu ora 9:00 Slujba Utreniei continuata cu Sfanta si Dumnezeiaca Liturghie.
 
Duminica parintele spovedeste de la ora 9:00 pana in jurul orei 10:30.
 
Marti 24/12/2013 parintele spovedeste intre orele 11:00-12:00 si seara incepand cu ora 17:30 pana la 18:00.
 
Marti de la ora 18:00 va incepe slujba Vecerniei Mari impreunata cu Litia pentru praznicul Nasterii Domnului si Mantuitorului nostrum Iisus Hristos, iar dupa slujbbe cei prezenti in biserica vom canta colinde.
 
Miercuri 25/12/2013 incepand cu ora 9:00 Slujba Utreniei continuata cu Sfanta si Dumnezeiaca Liturghie.
 
Dupa slujba urmeaza un moment dedicat copiilor in care mos Craciun va imparti cadouri copiilor. Rugam parintii sa aduca cadouri pentru copii lor inscriptionate cu numele si prenumele copilului pe ele, pentru a fi mai usor pentru mos sa le imparta.
 
Joi 26/12/2013 incepand cu ora 9:00 Slujba Utreniei continuata cu Sfanta si Dumnezeiaca Liturghie.
 
Vineri 27/12/2013 incepand cu ora 9:00 Slujba Utreniei continuata cu Sfanta si Dumnezeiaca Liturghie.
 
Parintele Marcel roaga pe toti cei care vor sa se spovedeasca sa-l contacteze la urmatorul numar de telefon   07817762075.
 
Cuvantul saptamanii acesteia este despre:
 

Spovedania sau marturisirea

 
“Daca esti pacatos,  intra in biserica pentru a-ti marturisi pacatele! Daca esti drept, intra ca sa nu-ti pierzi dreptatea!” (Sf Ioan Gura de Aur) 

1. Cui se adreseaza

Iubite cititorule, daca esti la primii pasi pe calea apropierii de  Sfanta Taina a Spovedaniei ori esti curios sa-ti imbogatesti  cunostintele despre aceasta, atunci acest  scurt ghid ti se adreseaza cu precadere  invitandu-te la o abordare consistenta si constient serioasa a tuturor aspectelor acesteia, prin studiu personal, angajament sincer  in dialogul cu duhovnicul si scrutarea cu regularitate a propriei  constiinte cu scopul de a utiliza efectiv aceasta Sfanta Taina ca o  metoda de curatire spirituala si apropiere de harul lui Dumnezeu. Ghidul acesta este destinat sa te indrume pana la poarta care se deschide  catre Taina Spovedaniei; aici iti vei cauta duhovnicul care sa te  calauzeasca. Indrazneste si intra, Dumnezeu te asteapta!

2. Introducere

Botezul este, asa cum se mentioneaza in textul catehetic   corespunzator de pe site-ul parohiei noastre, “poarta de intrare in  Crestinism”, si marcheaza momentul cand pacatul stramosesc precum si  greselile si pacatele savarsite de candidatul la Botez sunt iertate.  Starea de curatenie sufleteasca pe care o obtinem in urma Botezului si  care ar trebui sa fie starea normala a comuniunii cu Dumnezeu –  “Fericiti cei curati cu inima, ca aceia vor vedea pe Dumnezeu” (Matei  5,8) – nu se pastreaza indefinit, iar pentru a o recapata, Biserica a  randuit, prin una dintre Sfintele Taine, numita Spovedania sau  Marturisirea, o cale prin care Hristos insusi iarta pacatele crestinului care isi marturiseste cu inima infranta pacatele savarsite si hotareste sa nu le mai repete. Iertarea pacatelor este un atribut exclusiv al lui Dumnezeu care prin Fiul Sau a transmis-o apostolilor, cand in seara  zilei Invierii Sale le-a spus acestora: “Luati Duh Sfant, carora le veti ierta pacatele savarsite, le vor fi iertate, si carora le veti tine,  tinute vor fi” (Ioan, 20, 22-23). Apostolii au transmis acest har  generatiilor urmatoare de preoti  si episcopi pe care Biserica, prin  Taina Hirotoniei , i-a imputernicit sa continue misiunea acestora de a ierta pacatele, a invata crestinii si a-i calauzi spre mantuire. 
Spovedania are trei momente importante: cercetarea constiintei si  pacatelor, marturisirea acestora in fata parintelui duhovnic, episcop  sau preot, si iertarea pacatelor.

3. Pregatirea pentru spovedanie

Parintii duhovnici care au relatat despre aceasta Taina, au  mentionat lipsa de coerenta si chiar inconsistenta marturisirilor celor  care participau pentru prima data la spovedanie. La fel cum elevii se  pregatesc pentru examene, sportivii exerseaza inaintea intrecerilor  sportive sau actorii si solistii repeta pentru spectacolele artistice,  tot asa si crestinul care urmeaza sa-si marturiseasca pacatele trebuie  sa-si pregateasca acest moment.  Cel care nu are o experienta a  spovedaniei poate cere sfatul parintelui duhovnic sau al altor preoti,  sau gasi indrumari utile in cartile de rugaciuni, ghiduri pentru  crestini sau in carti despre Taina Marturisirii pacatelor. Printre  sfaturile mentionate de aceste surse de informatie sunt: cercetarea  constiintei, rememorarea cat mai precisa a diverselor momente din viata, de la ultima marturisire sau din pruncie, pentru prima marturisire,  care pun in evidenta stari de pacatosenie. Uneori, in special la  inceput, aceasta examinare interioara poate sa nu produca rezultate, asa cum se intampla cu elevii care se inhiba in fata colii albe pe care  trebuie sa-si desfasoare tema examenului la care participa. In acest  sens, chiar si cartile de rugaciuni il ajuta pe cel care se pregateste  pentru spovedanie sa-si analizeze propria constiinta si faptele  savarsite, prin referintele la, si comentariile despre Decalog,  poruncile bisericesti, pacatele cele mai grele. Rugaciunile asociate cu  momentul premergator marturisirii au scopul de a trezi in crestin  simtaminte de recunoastere a starii de pacat, dorinta sincera de  marturisire ingemandu-se cu nadejdea iertarii si restabilirii relatiei  normale cu Dumnezeu.

4. Marturisirea pacatelor

Crestinul care vine sa-si marturiseasca pacatele trebuie sa stie ca  el se va afla intr-o relatie directa si speciala cu Dumnezeu, caruia I  se marturiseste – fapt pe care, la inceputul spovedaniei, il reaminteste si duhovnicul, cel care mijloceste aceasta printr-un dialog personal.  Marturisirea – bazata pe examinarea anterioara a propriei constiinte si  pe tactul si experienta duhovnicului in a identifica fapte, atitudini si stari de constiinta gresite, conflictuale sau nepotrivite, dezechilibre – trebuie sa fie facuta cu sinceritate, fara a ascunde sau ocoli fapte  sau ganduri, cu umilinta si inima zdrobita, dar si cu hotararea de a nu  mai reveni la starea de pacat. Starea aceasta de cainta pentru pacatele  savarsite si de angajament pentru o viata schimbata este la fel de  importanta ca si enumerarea si recunoasterea faptelor sau gandurilor  gresite.

5. Dezlegarea de pacate

Marturisirea pacatelor se incheie cu o rugaciune speciala a  duhovnicului care dezleaga pacatele marturisite. Iertarea pacatelor se  face pe baza convingerii acestuia ca penitentul s-a impacat cu Dumnezeu, sub puterea harului, si a revenit la starea de normalitate din care  cazuse prin savarsirea pacatului. In situatiile in care nu este convins  ca dezlegarea este potrivita, atunci penitentului i se recomanda un  anumit program de pregatire, un canon, adica un indreptar. Acesta nu  trebuie sa semnifice o pedeapsa, ci o terapie care sa fie primita cu  increderea ca va ajuta crestinul sa se indrepte. Relatia intre duhovnic  si penitent este esentiala in acest caz, primul alegand canonul in  raport de natura pacatului si personalitatea celui care s-a spovedit,  iar ultimul acceptandu-l si dorind sa se vindece, il urmeaza increzator  in efectul pozitiv al implinirii canonului.

6. De ce si cand ne spovedim

Poruncile bisericesti mentioneaza ca spovedania si impartasania,  care in general este dependenta de prima, sa se faca in fiecare dintre  cele patru posturi mari de peste an. Sfintii Parinti, din toate epocile, ca si majoritatea ghidurilor despre spovedanie, indeamna la o cat mai  deasa martusire a pacatelor pentru ca penitentul isi aduce aminte mai  usor si precis faptele care urmeaza a fi marturisite, iar duhovnicul  poate urmari mai atent si evolutia spirituala a fiului sau fiicei  duhovnicesti. Nu exista in general nici o constrangere cu privire la  momentul si frecventa spovedaniilor; cel care are constiinta grea de  pacate trebuie sa-si caute duhovnicul si sa se marturiseasca cat mai  repede si mai complet. Regula fireasca a momentelor marturisirilor este  stabilita de nevoia de curatire si impacare cu Dumnezeu, care se  identifica de penitent impreuna cu duhovnicul sau. 

7. Comentarii finale si referinte bibliografice

Iubite cititorule, daca ai avut rabdare sa parcurgi acest text si  te-ai convins de nevoia de a intelege mai bine Taina Spovedaniei pentru  a-i patrunde frumusetea tamaduitoare, iata mai jos cateva surse de  informare. Nu uita, efortul de a te informa trebuie sa fie completat de  rugaciune si indrumarea preotului duhovnic. Spovedanie cu folos!
1. Arhimandrit Anastasie Anastasiou, Spovedania – Indrumar.  Editura Sophia, Bucuresti, 2004 (disponibila in format electronic la http://www.calauzaortodoxa.ro/wp-content/uploads/Spovedania_Indrumar.pdf) 2. Vasile Raduca, Ghidul crestinului ortodox de azi, Editura Humantias, Bucuresti, 1998. 3. Carte de Rugaciuni, Mitropolia Europei Occidentale si Meridionale, Paris, 2009. 4. http://www.crestinortodox.ro/credinta/sfaturi-despre-spovedanie-sfantul-teofan-zavoratul-69825.html 5. http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/convorbiri5.htm 6. http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/3spovedania.htm 7. http://www.razbointrucuvant.ro/2009/04/05/spovedania-legarea-ranilor-cum-sa-o-facem-corect/
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: